Citroën
Mehari Prototyperne blev designet af Jean-Louis Barrault og Jean Darpin fra Poypes plaststøberi SEAB i 1967. Prototyperne og de 12 første Meharier i en lille præserie blev produceret på SEAB. Poype havde som sagt set Austins Mini Moke og var blevet meget facineret af idéen om at skabe et simelt, let og universelt køretøj, der kunne bruges af bønder, fiskere, hippier og samtidigt anvendes i politiet og militæret. Poype's team lavede en prototype, som de egentligt havde tiltænkt en Renault 4 platform, men Renaultens køler sad så meget i vejen, at Poype begyndte at kigge på andre platforme. De fik fat i en Citroen 2CV varevogn (AK350), som de beklædte med papkasser, for at få et indtryk af platformens anvendelighed. Det viste sig, at 2CV platformen var perfekt, den skulle blot forkortes 22,5 cm og forstærkes lidt (PO), så kunne Mehariens Rørramme og plastik karosseri monteres næsten direkte. Poype præsenterede prototypen for Citroën, men de var ikke overbevidste,
så Poype lavede nogle ændringer på prototypen og præsenterede den endnu
en gang for Citroën. Denne gang var Citroën villige til at starte produktionen.
Karosseriet er lavet af ABS plast. Det er ret holdbart og hvis det
revner, kan det repareres med Legoklosser. Det gøres ved at opløse legoklosser
i acetone og lime revnerne sammen med acetone/lego massen. Bagved ABS
karosseriet er et kraftigt rørstativ. Karossen er nittet på rørstativet.
Alle reservedele kan købes! Siden introduktionen i 1968, er der kun
sket ganske få ændringer indtil produktionenes ophør i 1987. I 1970-71
blev fronten ændret ganske lidt, blinklysene blev flyttet og bagsmækken
fik ny profil. Ruderammen blev også ændret fra en fast jernramme til
en nedlægbar aluprofilramme. I 1977 fik den ny front. I 1978 fik den
skivebremser, anden motor og instrumenter fra Citroen LN. I 1979 introducerede
Citroen en 4X4 udgave, som i dag er meget eftertragtet (og dyr). I 1970
forsøgte Citroën sig med en udgave af Meharien til USA, der blev produceret
ca. 1000 af dem. De havde lidt anderledes front og lygteføring for at
imødekomme amerikanernes karv. Det blev ingen succes, men i dag er de
'overlevende' US meharier samlerobjekter. Sideløbende med Mehari og
Mehari 4X4 er der lavet en hel del licensproducerede afarter rundtom
i verden, mest kendt er nok den argentinske udgave. Der er også lavet
ca 2500 eksemplarer af militærudgaver af 4x4 Meharien FAF A4x4. |