Citroën Mehari
Det hele startede, da den tidligere militærmand Roland Poype så en Austin Mini Moke på stranden i England i 1966. Poype tænkte, at sådan en kunne hans nye plaststøberi lave endnu smartere og endnu mere anvendelig.

Prototyperne blev designet af Jean-Louis Barrault og Jean Darpin fra Poypes plaststøberi SEAB i 1967. Prototyperne og de 12 første Meharier i en lille præserie blev produceret på SEAB. Poype havde som sagt set Austins Mini Moke og var blevet meget facineret af idéen om at skabe et simelt, let og universelt køretøj, der kunne bruges af bønder, fiskere, hippier og samtidigt anvendes i politiet og militæret. Poype's team lavede en prototype, som de egentligt havde tiltænkt en Renault 4 platform, men Renaultens køler sad så meget i vejen, at Poype begyndte at kigge på andre platforme. De fik fat i en Citroen 2CV varevogn (AK350), som de beklædte med papkasser, for at få et indtryk af platformens anvendelighed. Det viste sig, at 2CV platformen var perfekt, den skulle blot forkortes 22,5 cm og forstærkes lidt (PO), så kunne Mehariens Rørramme og plastik karosseri monteres næsten direkte.

Poype præsenterede prototypen for Citroën, men de var ikke overbevidste, så Poype lavede nogle ændringer på prototypen og præsenterede den endnu en gang for Citroën. Denne gang var Citroën villige til at starte produktionen.
Den oficielle introduktion for pressen var i maj 1968 og for bilkøberne i oktober 1968 på en bilmesse. De første eksemplarer rullede ud af udstillingslokalerne i slutningen af 1968. Der kom en lille håndfuld til Danmark i starten af 1969. Jespes Klein købte en, en anden gik til Køgeegnen, den kører endnu, resten ved jeg ikke, hvad der blev af. De er formegentligt ophugget forlængst.Den fik navnet Dyane 6 Mehari, sikkert fordi den blev lanceret kort tid efter Dyane'en, egentligt har de kun forlygterne tilfælles. Platformen er en forstærket 2CV platform (PO) og det meste af mekanikken er fra 2CV og 2CV varevogn. Gearkassen er noget lavere gearet end Dyanen og 2CV, for at give Meharien bedre off-road evner.

Karosseriet er lavet af ABS plast. Det er ret holdbart og hvis det revner, kan det repareres med Legoklosser. Det gøres ved at opløse legoklosser i acetone og lime revnerne sammen med acetone/lego massen. Bagved ABS karosseriet er et kraftigt rørstativ. Karossen er nittet på rørstativet. Alle reservedele kan købes! Siden introduktionen i 1968, er der kun sket ganske få ændringer indtil produktionenes ophør i 1987. I 1970-71 blev fronten ændret ganske lidt, blinklysene blev flyttet og bagsmækken fik ny profil. Ruderammen blev også ændret fra en fast jernramme til en nedlægbar aluprofilramme. I 1977 fik den ny front. I 1978 fik den skivebremser, anden motor og instrumenter fra Citroen LN. I 1979 introducerede Citroen en 4X4 udgave, som i dag er meget eftertragtet (og dyr). I 1970 forsøgte Citroën sig med en udgave af Meharien til USA, der blev produceret ca. 1000 af dem. De havde lidt anderledes front og lygteføring for at imødekomme amerikanernes karv. Det blev ingen succes, men i dag er de 'overlevende' US meharier samlerobjekter. Sideløbende med Mehari og Mehari 4X4 er der lavet en hel del licensproducerede afarter rundtom i verden, mest kendt er nok den argentinske udgave. Der er også lavet ca 2500 eksemplarer af militærudgaver af 4x4 Meharien FAF A4x4.
Der er produceret ca. 144'953 Meharier. Deraf er 1213 Mehari 4X4.

Klik her for en længere introduktion

Méhari prøvekørsel fra Motor 1969

Klik her for at åbne prævekørslen i et nyt vindue